www.mamboteam.com

Zielona szkoła kl.III PDF Drukuj Email
Wpisał: Administrator
01.06.2017.

W dniach od 15.05 do 19.05 2017 r. uczniowie klas trzecich pod opieką wychowawców p.Danuty Bony, p.Zofii Dul, p.Beaty Szkółki i p.Tomasza Żbika spędzili na zielonej szkole w Zakopanem.

15.05. 2017 r. o godzinie 14:30 - przyjechaliśmy na miejsce (willa Kurant, Zakopane, Dolina Olczy)

Po zakwaterowaniu i krótkim odpoczynku, obiadokolacja. Potem wyjście ku Małej, Wielkiej i Średniej Krokwi.

W drugim dniu byliśmy na Krzeptówkach in. ul.Jana Krzeptowskiego Sabały, górala, gawędziarza, pieśniarza i muzykanta, żyjącego w XIXw.  Znajduje się tu Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej. Zbudowali  go górale jako wotum wdzięczności za uratowanie życia Jana Pawła II 13.05.1981r. Po krótkiej modlitwie i zwiedzaniu kościoła pojechaliśmy na Gubałówkę (1120m n.p.m.) Najwygodniej dotrzeć na szczyt nowoczesną kolejką torową - z czego skorzystaliśmy. Ze wzgórza można zobaczyć wspaniły widok na całą panoramę Tatr. Nam niestety nie dopisała pogoda. Dużo czasu spędziliśmy na szczycie i u podnóża góry wzdłuż straganów z serkami, pamiątkami, wyrobami wełnianymi i skórzanymi. Potem był spacer najbardziej reprezentacyjną ulicą Zakopanego, Krupówkami. Odwiedziliśmy tu Muzeum Tatrzańskie im.dra Tytusa Chałubińskiego lekarza, miłośnika i badaczaTatr, żyjącego w XIXw. nazywanego Królem Tatr. Po obiedzie udaliśmy się pod Nosal, gdzie znajduje się stok narciarski. W pobliżu jest kaplica na Jaszczurkówce pw. Najświętszego Serca Jezusa, zaprojektowana przez Stanisława Witkiewicza, twórcę stylu zakopiańskiegho w architekturze. Nazwa ''Na Jaszczurówce" pochodzi od występujących tu salamander plamistych zwanych przez górali jaszczurami.

W trzecim dniu wybraliśmy się do Kuźnic. Jest tu stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Zwiedziliśmy zbiory Antoniego Kocyana żyjącego w XIXw. badacza fauny tatrzańskiej, leśnika, teriologa i ornitologa. Obejrzeliśmy ekspozycję poświęconą Szkole Domowej Pracy Kobiet Jadwigi Zamoyskiej. Szlakiem na Kasprowy Wierch udaliśmy się do pusteli św. Brata Alberta na Kalatówkach (Brat Albert - Adam Chmielowski 1845-1916, malarz, żołnierz Powstania Styczniowego, franciszkanin, założyciel Zakonu Albertynek).W drodze powrotnej wstąpiliśmy do bacówki, a baca częstował nas oscypkami.  Po południu były zabawy, ognisko, mecz piłki nożnej. Był też czas na rysowanie górskich pejzaży w plenerze.

Kolejny dzień spędziliśmy z przewodnikiem. Z Kuźnic innym szlakiem niż poprzedniego dnia przeszliśmy do Doliny Białego (910m n.p.m.). Potem szlakiem w kierunku Przełęczy Białego (1310m n.p.m.) Ścieżką pod Reglami doszliśmy do Polany Kalatówki. Po krótkim odpoczynku zeszliśmy w rejonie Wielkiej Krokwi. Widoki były wspaniałe! Po obiedzie pojechaliśmy do Chochołowa, osady  położonej w powiecie nowotarskim. Wieś  zbudowana jest  w całości z oryginalnych chałup górlaskich. Do miejscowej tradycji należy mycie ich z zewnątrz wodą z mydłem dwa razy w roku na Wielkanoc i Boże Ciało. We wsi pod nr 28 jest typowa chochołowska chałupa. W połowie jest pracownią Jana Ziędara artysty- rzeżbiarza amatora. Drugą połowę zajmuje muzeum podhalańskiej tradycji, którym opiekuje się artysta. O twórcy można powiedzieć: Michał Anioł Podhala.

W ostatnim dniu od rana były przygotowania do wyjazdu . Pakowanie, porządkowanie pokoi,  śniadanie, pożegnanie gospodarzy i wyjazd.

Pobyt w Zakopanem wszystkim się podobał. Dni były wypełnione po brzegi różnymi zajęciami. Warunki lokalowe bardzo dobre, a kuchnia iście królewska ...no i pogodę mieliśmy jak na zamówienie.

ZIELONA SZKOŁA KLAS TRZECICH

Zmieniony ( 06.06.2017. )

« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Imieniny
18 Grudnia 2017
Poniedziałek
Imieniny obchodzą:
Bogusław, Gracjan,
Gracjana, Laurencja,
Wilibald, Wszemir
Do końca roku zostało 14 dni.